18-09-2016

Na twee dagen van hardlopen, besluit ik dit weekend met een interval duurloopje met Alicia. Op het programma staat :

Warm-uo

8 x (30 sec tempo – 2: min herstel)

Cool down

Na het klokkie ingesteld te hebben, zodat we niet hoefden na te denken of te tellen, begonnen we aan de eerste meters. Uiteindelijk was het een korte maar pittige training over een standaard rondje, maar door de interval toch weer op een nieuwe manier beleefd. Lekker gelopen, nu twee dagen rust ! (supercompensatie ­čśë  )

 

 

17-09-2016

6:30 gaat de wekker, vandaag stond een duurloop met Jos op de planning. Toch enigszins nerveus begin ik aan het ontbijt. De training van de dag tevoren had weinig gevolgen voor de vorm van vandaag, … gelukkig. Uiteindelijk is het zover, Jos is er klaar voor en we zouden elkaar over een paar minuten treffen. Dit is de 2de keer dat ik rondje Hopel zou lopen. Vorige week met John ging heel goed, maar ook langzaam. Nu was m’n doel zo rond 5:15 – 5:20min/km te lopen.

Bij de 12km van gisteren had ik al gemerkt dat snelheiden onder de 5:00min/km gevoelig waren aan de knie. Om nu 21 km vol te houden zou betekenen dat ik met verstand moet lopen en vooral niet te snel.

Maar zoals wel vaker als je samen met Jos loopt, dan gaat het lekker, je gaat toch in de flow mee en dus loop je weer harder dan gepland. Maar da’s niet erg. Ook dit rondje ging uiteindelijk in 5:07min/km dus sneller dan gepland. Wel heb ik de hellinkjes die gevaarlijk en gevoelig zijn voor de knie, heel rustig en op eigen tempo gelopen. Uiteindelijk super tevreden met de tijd en met hoe de knie zich heeft gehouden. Zoverre een prima weekend !

 

 

16-09-2016 12km op tempo

Vrijdag – hardlopen na het werk aan het eind van een werkweek, da’s nooit echt makkelijk. Alicia is werken en op zich heb ik er best zin in. Het is niet meer zo enorm heet als de afgelopen week, maar met zo’n vochtige 24°C is het ook niet echt koud.

Na mezelf even uit werkmodus te hebben gehaald en me in de sportkleding gehesen te hebben begin ik dan maar aan m’n rondje. Ik weet nog niet helemaal wat te lopen en zelfs in de eerste km dacht ik nog “10km en niet verder, of toch 156-16km…. maar ja morgen een lange duurloop met Jos, is het één niet te kort en het ander niet te lang?” Uiteindelijk een middenweg genomen van 12km die ik uiteindelijk ook nog snel zou gaan lopen.

De eerste meters voelde vreemd aan, de laatste weken altijd met een volle drink-belt gelopen (ca 1,6kg) en nu niks bij me. Daardoor gingen de tempo’s denk ik ook zo lekker. Heerlijk van het koelere weer genoten.

Na afloop een lekker Erdinger Alcoholfrei en een pizza. Een goed begin van het weekend. Nu maar hopen dat het niet te overmoedig was en dat ik morgen met Jos mee kan komen.

Blessure leed

Met nog het euforische gevoel van de 50km in Stein nog in het lijf was het verlangen naar meer enorm geworden. De trainingen na Stein verliepen wat houterig en nieuwe schoenen waren nodig. Omdat schoenen niet echt goedkoop zijn heb ik dit keer eens uitgekeken naar een goedkoper alternatief. Zo kwam ik uit op de Kiprun MD van de Decathlon. Voor die prijs had ik twee paar schoenen invergelijking met de Asics of Brooks waar ik normaal op loop.

Het begon goed, de schoenen waren wat stijfjes, maar na er 30km op te hebben gelopen werden ze wat soepeler. Er was een 30 dagen geld terug garantie, dus die wilde ik wel even goed gebruiken. Echter na zo’n 50 km erop te hebben gelopen begon ik wat pijntjes aan m’n voeten e.d. te krijgen, vervolgens enkel en zo kroop het langzaam naar boven tot in m’n rug. Dit resulteerde uiteindelijk ertoe dat ik geen stap meer kon zetten. Ja ja, het kwartje viel erg laat….. zouden het de schoenen zijn?

Na de Kipruns weer ingeruild te hebben voor de versleten Asics was ondanks de slijtage van de schoenen het goede gevoel in voeten en benen weer terug. Kipruns netjes terug gebracht en geld terug gekregen, allemaal heel netjes geregeld.

Maar ja, later blijkt toch meer schade te zijn aangericht dan gedacht. Het lopen wil voor geen meter meer. Pijn in het linker been, zelfs zoveel dat ik uiteindelijk naar de fysio ben gegaan. Dit heeft ten dele geholpen. Er bleek ook een blokkade in de rug zitten, waarschijnlijk door een verkeerde loophouding die ik op de verkeerde schoenen had aangenomen. Die werd goed verholpen door de fysio, maar met de knie bleef het slecht gaan. Tijd voor rust, daarom maar naar de sportschool en wat meer gaan richten op core-strenght. Alle plannen voor marathons maar in de kast gezet. Afwachtend hoe het verder zou gaan en ├│f het goed zou komen.